Toen ik de column van Bas Heijne over de vluchtelingenproblematiek (NRC -19 september-2015) las, moest ik denken aan Don Quichot. De actualiteit van dit verhaal, door de eeuwen heen, blijft verbazen. Of juist niet. Heeft Cervantes, zoals elke grote schrijver, met zijn Don een universeel thema aangeraakt? De aloude tegenstelling tussen twee mensbeelden, ‘het naïeve zelfopofferende idealisme’ en het ‘pragmatisch, egoïstische realisme’? Twee mensbeelden die Rosanne Hertzberger in dezelfde krant omschrijft als de kloof die weer extra zichtbaar wordt tussen het ‘xenofobe wereldbeeld’ en het ‘humane wereldbeeld’ in verwarrende en chaotische tijden als de onze.
Naïef idealisme tegenover verbeten cynisme
Bas Heijne illustreert het failliet van het idealisme,
gebaseerd op een humanistisch gedachtengoed aan de hand van voorbeelden uit
zowel de ‘linkse’ als de ‘rechtse’ hoek: ‘Wat zich als humanisme aandient, het
streven naar gelijkheid, de oproep tot empathie, het geloof in tolerantie,
wordt als naïef en verdacht afgedaan, een recept voor rampzaligheid’….‘De desillusie
is overal voelbaar, zowel op links als op rechts: op links wordt het streven
naar gelijkheid en rechtvaardigheid steeds meer als hopeloos afgedaan, het
humanisme als een behendige leugen van witte machthebbers om overal ter wereld
hun positie veilig te stellen. Op rechts gaat het gezonde wantrouwen tegen
naïef idealisme over een betere wereld enkel richting verbeten cynisme.’
Hamlet versus Don Quichot
Volgens mij heeft elke tijd heeft zijn eigen Don Quichot
nodig. Gebaseerd op het boek van Cervantes, in de basis gelijk aan het streven
van de Don, maar met eigentijdse doelen. Maar elke tijd heeft ook zijn eigen
cynici en sceptici nodig. Zijn eigen Hamlets, om maar eens een andere bekende
literaire held op het toneel te zetten. Hamlets zijn er anno 2015 genoeg. De
Don Quichots, die voor alles geloven in een waarheid die zich buiten het
individu bevindt en om dienstbaarheid en offers vraagt, zijn dunner gezaaid. En dan denk ik daarbij
niet aan de ‘(zelfmoord)terroristen van IS, maar eerder aan de Moeder Theresia’s
van deze wereld.
Weerwerk tegen tovenaars en reuzen
In een interessant boekje van de Russische schrijver Ivan
Toergenjev worden Hamlet en Don Quichot als twee extremen tegenover elkaar
gezet. Toergenjev realiseert zich natuurlijk dat die extreme karakters in
werkelijkheid nooit voor 100% bestaan. Hij gebruikt beide helden echter
om duidelijk te maken dat de wereld er niet beter van wordt de Don Quichots
alleen maar uit te lachen en de Hamlets op een voetstuk te plaatsen. Don
Quichot leeft volgens Toergenjev, ‘buiten zichzelf, voor de anderen, voor zijn
broeders, om het kwaad uit te roeien, om de krachten die de mensheid vijandig
gezind zijn weerwerk te bieden, de tovenaars, de reuzen, de onderdrukkers dus’.
Je vindt in hem geen greintje egoïsme, hij is één en al zelfopoffering.
Ongeloof en ironie
Hamlet staat voor egoïsme, analyse, ongeloof. Hij twijfelt
aan alles, ook aan zichzelf. Ziet vlijmscherp zijn eigen zwakheid. Zelfkennis geeft echter ook kracht,
vandaar zijn ironie, het tegenovergestelde van het onbegrensde enthousiasme van de Don. Niemand denkt er serieus over Hamlet uit te lachen, maar van hem houden is
bijna onmogelijk. Don Quichot daarentegen is lachwekkend. Maar in die lach zit de zachtheid verborgen, de verzoende kracht van het mededogen. Wees echter niet
te hard voor de Hamlets onder ons. Zij lijden aan zichzelf. De Don wordt weliswaar bespot
maar het raakt hem niet. Hij heeft zijn idealen.
Uitgebalanceerde persoonlijkheden
Shakespeare, de schepper van Hamlet, en Cervantes waren
tijdgenoten (16de eeuw). Beiden leefden in een tijd die beheerst
werd door godsdienstoorlogen. De angst voor de ander leidde tot bloedvergieten
en het verbranden van ketters op de brandstapel. Ook in onze tijd spelen godsdienst
en de angst voor de ‘vreemdeling’ weer een belangrijke rol op het strijdtoneel.
Extreme tijden, waarin veel mensen doelloos rondlopen, vragen om
uitgebalanceerde persoonlijkheden die idealen en analytisch vermogen weten te
koppelen aan visionaire en uitvoerbare oplossingen. Oplossingen die verbinden
en niet uiteen drijven. Oplossingen voor nieuwe tijden. In het tweede deel van
Don Quichot ontwikkelt de ‘dwaze ridder’ zich tot een wijze adviseur voor allen
die om raad vragen. Of zoals hij zelf zegt: ‘ik ben niet meer Don Quichot, maar
Alonso el Bueno, Alonso de goede’. Wat mij betreft was hij dat al maar nu
zonder het manische, soms irreële en irritant positieve gedrag van de Don en
met een gezonde dosis analytisch vermogen. Het zijn dit soort mensen, die we nu
hard nodig hebben.
Tot Slot
Toeval of niet: volgend jaar is het op 26 april 500 jaar geleden dat zowel Shakespeare als Cervantes overleden zijn. Ter herdenking van de sterfdag van Cervantes en zijn nog immer springlevende Don Quichot maakt www.en-route.eu een Slow Travel Trip over Don Quichot van La Mancha. Op een speciale facebookpagina van www.en-route.eu kan je de 'making of' volgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten